Respostes de les marques de Tazreen i Rana Plaza sobre les compensacions

Una visió general de l’estat actual de les marques i la seva compensació per a les víctimes.

Tazreen

La quantitat total de compensació a llarg termini per als treballadors i treballadores mortes i ferides en Tazreen es calcula en 5,7 milions de dolars. A les marques se’ls va demanar pagar col·lectivament el 45% d’aquesta quantitat, mentre que altres parts responsables, incloent el govern de Bangladesh, Associació de fabricants i exportadors de roba tèxtil a Bangladesh (en anglès BGMEA) i el propietari estan cridats a pagar el 55% restant. A més, els costos mèdics als treballadors lesionats han de ser pagats.

El 15 d’abril 2013, les empreses de proveïment de Tazreen van ser convidats pel sindicat internacional IndustriALL Global Union per parlar de les seves contribucions a la compensació a llarg termini per als treballadors i treballadores que van resultar ferides i mortes en Tazreen . C&A, KIK i El Corte Inglés van assistir a la reunió, en la qual es va acordar l’import exacte de la contribució de cada empresa. La Campaña Roba Neta està en converses amb C&A per acordar com efectuar el seu compromís de pagar els salaris i els costos mèdics per als treballadors i treballadores lesionades, proporcionar suport financer als fills i filles de les treballadores mortes i altres pagaments realitzats a les famílies que s’ajustin a aquest pla. El Corte Inglés i KIK encara no han confirmat que vagin a pagar les indemnitzacions sol·licitades. Piazza Itàlia segueix negant la seva producció en Tazreen, encara que els productes que porten les seves etiquetes es van trobar en aquesta fàbrica. Piazza Itàlia inicialment es va comprometre a contribuir al fons de compensació abans de la reunió de 15 d’abril, però es va retirar d’aquest compromís en una reunió de seguiment amb la Campaña Roba Neta.

En el seu lloc, han ofert una petita donació voluntària a la Campanya Roba Neta per donar a les víctimes. Això no és un substitut acceptable per obtenir una veritable indemnització. No volem caritat.

En una mostra escandalosa de indiferència davant el sofriment de les famílies de Bangladesh, les principals empreses d’EUA: Walmart, Sears / Kmart, Enyce (SeanJean) i Disney, es van negar a pagar la indemnització a les víctimes i ni tan sols van assistir a la reunió. Altres empreses de proveïment de Tazreen: Li & Fung (Xina), Teddy Smith(França), Edinburgh Woollen Mills (Regne Unit) i Dickies(EUA)  tampoc van assistir a la reunió i tots s’han negat a col·laborar directament amb els sindicats per arribar a una compensació completa i justa per a totes les víctimes.

D’aquestes marques només Li&Fung ha fet una contribució, aportant 100.000 taka (980€ aproximadament) a les famílies dels treballadors i treballadores mortes i que han estat identificades. També s’han compromès a pagar una ajuda mensual per als fills i filles dels treballadors i treballadores mortes fins que aconsegueixin l’edat de 18 anys.

La marca alemanya Karl Rieker afirma que ha fet donacions a través dels seus agents i ara declaren que estan disposats a discutir la seva contribució al règim de compensació.

Rana Plaza

Marques de proveïment al Rana Plaza

Fins ara, Adler Modemärkte (Alemanya), Benetton (Itàlia), Bon Marxi (Regne Unit),Camaieu (França), Fashions Cato (EUA), The Children’s Plau (EUA), Cropp (LPP, Polònia), El Corte Inglés (Espanya), Joe Fresh (Loblaws, Canadà), Sons and Daughters (Kids for Fashion, Alemanya), Kik (Alemanya), Mango (Espanya), Manifattura Corona (Itàlia), Matalan (Regne Unit), NKD (Alemanya), Premier Clothing (UK ), Primark (Regne Unit / Irlanda), Texman (PVT, Dinamarca), Walmart (EUA) i YesZee (Itàlia) han reconegut, ja sigui directament a Campaña Roba Neta o a través de comunicats de premsa, que tenien encàrrecs en el Rana Plaza.

Walmart (EUA) afirma que no van permetre la producció en una de les fàbriques situades en Rana Plaza però no neguen l’evidència que demostra que un dels seus contractistes havien produït els seus pantalons vaquers en una de les fàbriques un any abans de l’ensorrament. Es van trobar etiquetes relacionades amb YesZee i, en una conversa telefònica amb la Campaña Roba Neta, van admetre que s’estaven proveïnt d’una de les fàbriques de Rana Plaza a través d’un agent. Des de llavors, l’empresa ha amenaçat a la Campaña Roba Neta amb accions legals si el seu nom està relacionat amb la tragèdia del Rana Plaza en la nostra comunicació pública.

Es van trobar etiquetes de Carrefour (França) entre els enderrocs, però continuen negant qualsevol relació amb les fàbriques dins de Rana Plaza .

Es van trobar les seves etiquetes de Store 21 (Regne Unit) i Auchan (França) entre els enderrocs. Store 21 no ha reconegut la producció. Auchan va admetre la possibilitat de la subcontractació il·legal.

Les empreses que han estat produint en Rana Plaza o van treballar amb agents de compra de les fàbriques situades a l’edifici, encara que afirmant que era abans de 2012, són: C&A(Bèlgica), Dress Barn (EUA), Gueldenpfennig (Alemanya), Lefties (Inditex, Espanya) , Texman (Dinamarca) i Pellegrini (Itàlia).

Seguim reunint i compilant informació entre les restes del Rana Plaza ja que estem convençuts que més marques i minoristes es proveïen en alguna de les cinc fàbriques d’aquest edifici de construcció mortal.
Aquestes marques romanen en silenci sobre la seva relació amb la fàbrica i no volen fer un pas endavant i assumir la responsabilitat d’aquestes morts i lesions. Aquesta falta de transparència segueix sent un veritable obstacle per garantir que les víctimes d’aquest esfondrament rebin la compensació que mereixen.

b. Compensació

En virtut de les Directrius de l’ONU sobre la responsabilitat de les empreses en relació no només amb la protecció dels drets humans, també per proporcionar remei hauria d’ocórrer el pitjor, en el cas de les morts i lesions del Rana Plaza es va evidenciar un fracàs a l’hora de salvaguardar la seguretat de les persones treballadores com a conseqüència de la mala construcció i de la seguretat contra incendis. Per tant, és responsabilitat de totes les marques que tenien una relació directa o indirecta amb les fàbriques situades en Rana Plaza contribuir a aquest recurs, independentment de la durada o la naturalesa d’aquesta relació.

Amb una xifra oficial de morts d’1.131 treballadors i s’estima que 1.650 treballadors ingressats a l’hospital després de l’enfonsament del Rana Plaza el 24 d’abril, s’estima que seran necessaris almenys 54 milions de € per proporcionar una compensació plena a les famílies afectades. Aquest càlcul es basa en una fórmula desenvolupada per Bangladesh i sindicats internacionals amb motiu de l’incendi anterior i accidents de seguretat a Bangladesh. La fórmula es basa en els estàndards establerts per la OIT.

No s’inclouen les despeses mèdiques i de rehabilitació per als treballadors i treballadores lesionades, suport psicològic, o el pagament dels salaris i indemnitzacions legals als aturats prestat.

Posició actual en compensació

Fins ara, només Primark ha confirmat que van a pagar una compensació a llarg termini per a les víctimes de Rana Plaza , d’acord amb l’actual marc establert pels sindicats de Bangladesh i utilitzats en el seguiment dels incendis anteriors a Bangladesh. Des del desastre Primark ha estat treballant amb els sindicats per recopilar dades i proporcionar alleujament a curt termini a les víctimes.

Cap altra companyia ha confirmat que pagarà una indemnització d’acord amb l’actual marc establert pels sindicats de Bangladesh, i fins que ho facin, seguiran fallant a les persones treballadores.

L’empresa canadenca Loblaw i l’empresa espanyola El Corte Inglés han dit que van a pagar la indemnització i estan en converses per confirmar si això va a ser sota la fórmula de fons comú.

Manifattura Corona i KIK diuen que han estat donant suport per a l’alleujament immediat. Matalan,Camaieu , Premier Clothing i PVT s’han posat d’acord per fer algun tipus de contribució financera, però no proporcionen detalls sobre els seus compromisos concrets. Benetton ha indicat que proporcionarà suport que inclou pròtesi, cirurgia, suport psicològic i formació per als supervivents i dels treballadors i treballadores. Després d’haver estat contactat per la Campaña Roba Neta , Adler Modemärkte ha ofert una petita donació caritativa.

NKD i Bon Marxi han respost a la nostra campanya, però no han acordat cap mesura concreta fins avui en matèria d’indemnització.

Mango es neguen a assumir cap responsabilitat per les víctimes del Rana Plaza malgrat haver fet una comanda de proba amb una de les fàbriques. De la mateixa manera, LPP es neguen a assumir la responsabilitat pel pagament d’una indemnització.

La Campaña Roba Neta també crida a Business Social Compiance Initiative (BSCI) a prendre un paper actiu en la remuneració. Les auditories de les dues fàbriques del Rana Plaza es van dur a terme en contra del codi de conducta de BSCI, ambdues no van aconseguir revelar que l’edifici no era compatible amb les normes legals

  One thought on “Respostes de les marques de Tazreen i Rana Plaza sobre les compensacions

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: