La relació entre MANGO i el Rana Plaza a l’Anuari dels Silències Mediàtics de 2013

Media.cat acaba de presentar l’Anuari dels Silèncis Mediàtics de 2013. El grup de periodistes Ramon Barnils ha inclòs entre les quinze històries silenciades l’any passat, la relació de Mango amb el desastre de l’edifici Rana Plaza de Bangla Desh. Us convidem a llegir la gran feina d’en Jaume Portell.

MANGO PAGARÀ PER L’ACCIDENT DE BANGLA DESH

JAUME PORTELL

L’empresa catalana s’afegeix en l’últim moment al fons internacional per compensar econòmicament les víctimes després de rebre pressions arreu del planeta.

El 24 d’abril de 2013, Rana Plaza, un edifici ple de tallers tèxtils a Dacca (Bangla Desh), va desplomar-se. Hi van morir 1.133 treballadors i n’hi van quedar ferits uns 2.000. Va ser el pitjor accident laboral de la història del país. L’empresa catalana Mango, amb producció a la planta, ha negat cap responsabilitat en la tragèdia i, només en l’últim moment i després de rebre tot tipus de pressions, va acceptar afegir-se al fons de compensació internacional supervisat per l’Organització Internacional del Treball. La marca presidida pel multimilionari Isak Andic rebutja, a preguntes de l’Anuari Mèdia.cat, fer pública quina ha estat la seva aportació al fons. Les reaccions de marques com Primark, El Corte Inglés o Inditex –que no tenia producció al Rana Plaza– van ser molt diferents: des del primer moment, van acceptar ajudar econòmicament les víctimes.

effondrement3Mango va publicar un comunicat on declarava que la seva relació amb Phantom Tac, una de les cinc factories tèxtils presents a l’edifici, no l’obligava a fer-se càrrec de res, ja que, segons assegura, estava fent una auditoria social –amb alguns encàrrecs de peces com a prova– abans de firmar qualsevol contracte amb l’empresa. Un article al diari The New York Times publicat al desembre passat qüestionava la versió oficial. A més, el testimoni de la infermera Laboni Khanom, de 21 anys, que treballava al taller situat a la cinquena planta de l’edifici i que va perdre el braç esquerre, assenyalava de forma molt clara la marca catalana: “Calia acabar una comanda de Mango aquella mateixa nit”, va afirmar al diari El País des de Bangla Desh.

Finalment, Mango va acceptar formar part del fons de compensació, però insistint que només ho feia pel “caràcter caritatiu” de l’ajuda. L’acord de confidencialitat signat impedirà que es pugui saber quant aporta cada empresa a les víctimes. IndustriALL Global Union, un sindicat internacional encarregat de coordinar esforços per recollir els fons de compensació pertinents, estima que són necessaris 30 milions d’euros. Pocs dies després de l’accident del Rana Plaza, Mango va anunciar que havia tancat l’any 2012 amb un benefici després d’impostos de 113 milions d’euros –gairebé quadruplicant els diners de tot el fons de compensació. Millorava en un 79% els beneficis de l’any anterior, que van ser de 63 milions.

Llegeix l’article complet aquí

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: