Rana Plaza: Compte enrere per al segon aniversari i encara no s’han pagat els 9 milions de dòlars que falten al fons de compensació

IndustriALL Global Union, UNI Global Union i la Campanya Roba Neta comencen una campanya en commemoració del segon aniversari de l’esfondrament de l’edifici Rana Plaza. La Campanya exigeix les marques que encara no han aportat els fons de compensació corresponents que paguin les víctimes abans del 24 abril 2015.

Avui, queda un mes per la commemoració del segon aniversari de la catàstrofe de Rana Plaça. Les tres organitzacions que s’han encarregat de fer les negociacions de compensació en nom de les víctimes han llançat una nova campanya per recordar als consumidors, els governs i les marques que gairebé dos anys després del desastre més mortífer de la història de la indústria tèxtil encara no s’ha fet justícia per als milers de treballadors i treballadores mortes i ferides.

IndustriALL Global Union, UNI Global Union i la Campanya Roba Neta han augmentat la pressió sobre les marques internacionals vinculades al desastre perquè completin la diferència de 8.5 milions de dòlars que falten per arribar al finançament necessari que permeti oferir una compensació complerta i justa a cada una de les més de 5.000 persones que reclamen una compensació amb total legitimitat.

Fins el moment, s’han pagat 21,5 milions de dòlars al Fons Fiduciari de Donants Rana Plaza mitjançant contribucions dels compradors, el Fons del Primer Ministre de Bangladesh i altres donants privats. Totes les contribucions s’utilitzaran exclusivament per pagar les víctimes de la tragèdia de Rana Plaza i els seus familiars. Es calcula que, per cobrir les sol•licituds d’indemnització, es necessiten al menys 30 milions. Fins ara, els demandants només han rebut, com a màxim, un 70% del que se’ls ha de pagar; els pagaments s’han retardat a causa de la manca de voluntat de les marques que encara no han aportat al Fons els 8,5 milions de dòlars necessaris per completar el programa de compensació.

Diverses marques reconegudes a nivell mundial, totes vinculades amb les fàbriques ubicades a l’edifici de Rana Plaza, s’han negat, fins ara, a efectuar els pagamentscorresponents. Entre els més reticents es troba Benetton, que encara no ha pagat ni un cèntim al Fons. S’ha assenyalat que altres marques, incloent Walmart, Mango i The Children ‘s Place, han aportat donacions insignificants, molt per sota del que s’esperava. Altres companyies encara no han pagat la quantitat requerida, com és el cas de Lee Cooper, JC Penny, Matalan i Kik.

Durant diversos mesos, el Fons Fiduciari de Donants Rana Plaza no va rebre gairebé cap donació significativa. Tot i això, hi ha alguns indicis positius. En les últimes setmanes el Fons ha rebut algunes donacions, reduint en mig milió de dòlars la quantitat que manca per arribar a l’import necessari. No obstant això, tot i que al febrer Benetton prometés pagar una contribució al Fons, a dia d’avui l’empresa no ho ha complert amb aquest pagament. A més a més, fins ara, han resultat no tenir gaire veracitat els rumors que asseguraven que la Bangladesh Alliance tenia la intenció de fer una important aportació.

Les tres organitzacions impulsores de la campanya tenen l’esperança que intensificant la pressió sobre les marques es puguin aconseguir aportacions suficients com per a pagar finalment el cost total de la indemnització.

Jyrki Raina, Secretari General de IndustriALL Global Unió, comentava al respecte: “Tot i tractar-se d’una indústria que té a veure sobretot amb la imatge que es projecta, és escandalós com s’estan demorant les marques de roba en fer el correcte i tancar un dels capítols més vergonyosos de la història de la indústria de la confecció a nivell mundial”

“Han passat gairebé dos anys des que es va produir aquest homicidi industrial; a les víctimes i a les seves famílies se’ls deu una indemnització i la possibilitat de construir un nou futur “.

Per la seva banda, Philip Jennings, secretari general de UNI Global Union, va assenyalar: “El temps passa ràpidament: esperem que totes les marques que tenen aportacions pendents dipositin les contribucions complertes i generoses abans del 24 d’abril.”

“Les marques de la indústria de la confecció s’enorgulleixen de ser creadors exemplars i de respondre al món de la moda que canvia molt ràpidament. No obstant això, en aquest cas les seves reaccions s’han aturat de cop.”

“Cada cèntim d’aquests diners serà lliurat directament a les famílies que han perdut els seus éssers estimats o per a les víctimes que ja no poden treballar. Això és el correcte “.

D’altra banda, Ineke Zeldenrust, de la Campanya Roba Neta, va dir: “Les víctimes de Rana Plaza ja estan fartes de que no es compleixi amb les promeses i que les marques manifestin falsos sentiments de misericòrdia. Les víctimes volen que això es resolgui ja per a què puguin seguir endavant amb les seves vides “.

“Que haguem estat incapaços d’aconseguir uns 30 milions de dòlars d’un grup de marques que guanyen col·lectivament desenes de milers de milions de dòlars en beneficis, és una barbaritat. Aquest enuig és clarament compartit per les persones consumidores a Europa, doncs fa només unes setmanes en tan sols un dies més d’un milió de persones van signar una petició exigint a Benetton a portar una diners al fons de compensació. Si marques i minoristes realment volen mostrar a les persones treballadores i consumidores que la indústria ha canviat des de la tragèdia de Rana Plaza, han de provar-ho pagant sense més demora. El compte enrere ha començat.”

Entre les marques que encara s’espera que paguin al Fons figuren les següents:

Benetton (Ingressos durant el 2013: 1.600.000.000 d’euros)

El 24 de febrer de 2015, Benetton es va comprometre públicament a pagar una indemnització abans del 24 d’abril de 2015, però encara no ha complert amb aquest compromís. La marca italiana diu que ha nomenat a un “tercer independent” per assessorar l’empresa respecte al pagament de la indemnització, però s’ha negat a informar públicament de qui és aquesta tercera part. Les tres organitzacions qüestionem la decisió de Benetton de retardar encara més el seu pagament.

The Children ‘s Place (Ingressos durant el 2013: US $ 1.800.000.000)

Inicialment, aquesta empresa de confecció d’Estats Units va lliurar una suma que es calcula de 450.000 lliures a través de l’organització benèfica BRAC US. Els activistes exigeixen que l’empresa pagui 8 milions de dòlars. The Children ‘s Place, va tenir uns ingressos de 1,8 mil milions durant el 2013. Aquesta marca ha estat objecte d’una gran campanya als EUA i ha rebut fortes crítiques darrerament per tenir detinguts supervivents de Rana Plaza durant una protesta davant la seva seu.

Walmart (Ingressos durant el 2014: US $ 485.651.000.000)

Walmart, la cadena minorista més gran i rica del món, ha pagat al Fons una suma estimada de 1.000.000 de dòlars a través de l’organització benèfica BRAC US. Aquesta és una contribució mínima, donada la mida de Walmart i la quantitat total que es requereix. L’empresa ha indicat que està disposada a pagar noves contribucions, però encara no ha realitzat cap aportació complementària.

Mango (Ingressos durant el 2013: 1.850.000.000 d’euros)

Aquesta empresa tèxtil espanyola va aportar una donació molt petita l’any passat i s’ha de comprometre a pagar la totalitat del que se li demana abans de l’aniversari dels dos anys de la tragèdia.

IndustriALL, UNI Global Union i la Campanya Roba Neta creuen que totes les marques que es proveeixen de roba a Bangla Desh – no només les relacionades amb Rana Plaza – haurien de pagar una indemnització al Fons.

IndustriALL Global Union i UNI Global Union són els dos sindicats mundials que van elaborar i signar l’Acord de Bangla Desh sobre Seguretat en la Construcció d’Edificis i d’Instal•lacions de Sistemes contra incendis que va ser establert arrel de la tragèdia de Rana Plaza. Els dos sindicats i la Campanya Roba Neta participen el comitè directiu de l’Acord. L’Acord de Bangla Desh ha estat signat per gairebé 200 marques mundials, que cobreixen al voltant de 1.500 fàbriques i dos milions de treballadors i treballadores.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: