Fòrum pel Salari Digne

Com pot ser que actualment les dones i els homes que es dediquen a la confecció de roba en centres de treball i tallers de tot el món no puguin cobrir les necessitats més bàsiques per a ells i les seves famílies? El menjar que poden comprar és insuficient, no poden permetre’s que els seus fills vagin a l’escola secundària, no tenen accés a la sanitat, ni tampoc capacitat d’estalvi…ni la possibilitat de comprar cap de les nombroses peces de roba que produeixen cada dia.

 

Com pot ser això? Perquè se’ls paguen sous de misèria. Treballen entre 12 i 14 hores diàries, però ni tan sols així aconsegueixen guanyar un salari digne.

 

Actualment, als països productors de peces de vestir ha augmentat el nombre de treballadores que lluiten pel seu dret a guanyar un salari digne. Fa poc a Bangladesh i Cambodja, centenars de milers de dones joves van sortir al carrer per exigir augments salarials i denunciar l’abús sistemàtic dels drets humans fonamentals per part dels patrons, els governs i les companyies internacionals de roba.

La Campanya Roba Neta (CRN) dóna suport a les seves lluites i ajuda a sensibilitzar la ciutadania europea sobre el cost real de la roba de moda. En els últims tres anys, la CRN ha centrat la seva tasca a difondre les opinions de les treballadores del sector de la confecció, a enfortir les seves organitzacions laborals i a donar suport al sorgiment d’iniciatives innovadores com l’Aliança Asia Floor Wage (Campanya per un Salari Digne a Àsia). La CRN també ha posat en evidència que els salaris precaris no només són una realitat per a les treballadores de la confecció asiàtiques, sinó també per a les europees.

A Europa, les activistes de la CRN han construït ponts entre les persones consumidores, la indústria i les treballadores del sector minorista a través de la publicació d’informació sobre els compromisos adquirits per les empreses, la divulgació de declaracions conjuntes per part de les marques comercials, la posada en marxa d’accions per part de les consumidors en els centres comercials o la formació de sindicalistes perquè prenguin mesures en els seus comitès d’empresa. A través d’aquestes accions, s’exerceix pressió sobre les marques de roba i els responsables polítics perquè facin els passos necessaris i garanteixin un salari digne a les treballadores de la confecció.

Des del començament de la Campanya per un Salari Digne de la CRN i després del col·lapse de l’edifici de Rana Plaza (Bangladesh), la gestió responsable de la cadena de subministrament al sector de la confecció s’ha convertit en una qüestió molt important per a les organitzacions internacionals com l’OIT, l’OCDE o la Comissió Europa, així com per als governs alemany o holandès. Es va obrir un debat per vincular el comportament i les pràctiques de les companyies tèxtils amb el respecte dels drets humans. Una sèrie de companyies s’han compromès a pagar un sou digne en el futur; d’altres han fet els primers passos per garantir que es protegeixin els drets humans de les treballadores en totes les parts de la seva cadena de subministrament.

Sí, ho estem aconseguint, però no amb la suficient rapidesa i solidesa! Com a resultat de les mobilitzacions de la Campanya per un Salari Digne, la problemàtica de les treballadores de la confecció ja figura a l’ordre del dia, però no descansarem fins que la situació millori de forma substancial. Les empreses i els responsables en la presa de decisions han de passar de les paraules als fets i aconseguir que un salari digne sigui una realitat per a les treballadores de la confecció.

En aquesta línea, del 12 al 14 d’octubre de 2015 es va celebrar a Brussel·les el Fòrum per un Salari Digne amb l’objectiu d’impulsar els compromisos necessaris per part de les empreses i els governs europeus, així com obrir un diàleg sobre propostes concretes i factibles relacionades amb la demanda de les treballadores del sector.

El 13 d’octubre 2015, la Campanya Roba Neta va lliurar 149.251 signatures als representants de les marques de moda – H&M, Inditex (Zara), New Look, Tchibo, C&A, Arcàdia Group, Lola & Liza, Penland, Topshop Topman, JBC i Stanley i Stella – i Klaus Rudischhauser, representant de la Comissió Europea.

 Davant la pressió, algunes companyies han adoptat compromisos de futur sobre els sous i els drets laborals, però la Campanya Roba Neta no descansarà fins que un salari digne sigui una realitat per a totes les treballadores de la confecció.

En aquest bloc recollim alguns dels articles que es van presentar durant aquestes jornades

%d bloggers like this: